Brister i länsstyrelsernas rekrytering av djurskyddshandläggare.

Enligt nedanstående mediakälla ”blir det allt vanligare att studenter från den så kallade djurrättsrörelsen försöker ta sig in på utbildningar till veterinär eller till djurskyddshandläggare. Det är ett sätt att skaffa sig makt över lantbruket”.

Nedanstående är ett utdrag från CV från anställd djurskyddshandläggare på Stockholms läns länsstyrelse:

”Engagerad till 100% i allt jag företar mig.

Jag har jobbat med att hjälpa djur i c:a 10 år nu, på samma myndighet men på olika platser i Sverige. Jag är extremt flexibel, framåt och orädd. Internt utbildad MI-coach.

Ett fantastiskt bra verktyg för att nå fram till den mest motvillige. Inget är omöjligt, inte ens det omöjliga. En av mina främsta egenskaper är att jag är bra på att få fram info. Det bor en liten privatsnok här. ’Hit me’ med det bästa ni har.

Erfarenheter:

Planering och genomförande av omhändertaganden. Handläggning av ärenden och kontroll rörande sällskapsdjur, lantbrukets djur samt tillstånd för yrkesmässig verksamhet. Författande av förelägganden, förbud och åtalsanmälningar”.

Kan det vara så att detta är ett CV som passar rekryterare på länsstyrelserna?

Att detta inte rimmar så bra med den Statliga värdegrunden vad gäller ”i medborgarens tjänst”, empatisk förmåga och kommunikation är kanske inte så viktigt när det kommer till länsstyrelsernas operativa insatser. Vi har nog förklaringen här till den tortyr och de övergrepp som pågår mot djurägare och sanktioneras av länsledningarna!

Varför inte rekrytera en liten aktivist?