Hur länsstyrelsen borde göra istället!

Varför följer inte länsstyrelserna djurskyddslagen efter hur den är tänkt?

Djurskyddslagens grundläggande djurskyddskrav 2 kap. beskriver från ett djurperspektiv miljö, skötsel och kompetens.

Den beskriver inte att djurskyddshandläggarnas arbete skulle vara att kontrollera djurägare och att dessa är kontrollobjekt.

Det är detta som sker nu där djurägare jagas, trakasseras och förödmjukas direkt med oanmälda kontroller och uppföljda angiverier.

God djurvälfärd får man genom dialog, god kommunikation, givande av råd och mottagande av kunskap från djurägare.

Djurägaren är oftast den som kan just sina djur bäst och Länsstyrelsen måste respektera att de är gäster i privat sfär.

Då är ett professionellt bemötande avgörande för framgång för djurens välfärd!

Det är däremot inte att bestraffa och begå övergrepp. Glöm inte att de som lider allra mest av detta är djuren.

Djuren mår bäst av att vara där de är!