Korruptionen på länsstyrelser och andra myndigheter!

Vänskapskorruptionen är mycket utbredd inom länsstyrelsernas djurskyddsverksamheter.

Mörkertalet är stort.

Man levererar stulna djur till sina upphandlade uppstallningsföretag i länet. Man utnyttjar sin offentliga ställning för att uppnå otillbörlig vinning för sig själv eller andra. Man skapar sig nya djurskyddsärenden för att uppnå sina egna mål om tillräckligt antal fällda djurägare.

Allt detta skadar förtroendet och tilliten för djurskyddsenheten.

Det behövs förbättrade kontrollfunktioner för att i större utsträckning upptäcka korruption samt rutiner för att göra anmälningar till polisen vid misstankar om brott.

Om detta och mycket mer kan du läsa i Statskontorets rapport om korruption inom kommuner och regioner.

Korruptionen på länsstyrelser och andra myndigheter är utbredd!

Oldest
Newest Most Voted