Länsstyrelsen och Förvaltningsdomstolarna som inte klarar enkel matematik!

Här har tidigare beskrivits hur Stockholms läns länsstyrelse inte kan skilja på yta (kvadratmeter) och längd (meter).

Frågan är om inte länsstyrelsen i Värsta Götaland slår detta rekord i dyskalkyli (oförmåga att räkna)!

Våren och kravet på ligghall för lantbruksdjur upphör när medeltemperaturen går över 5,5 grader Celcius under minst 5 dygn. Det visste en djurägare i Västergötland 11 april 2019 och fick uppgifter från SMHI:s stationer i Västergötland medelvärdet 9,7 grader Celcius. Vid 10,0 grader inträder meteorologiska sommaren.

Länsstyrelsen i Värsta Götaland ”visste dock bättre” och använde sig av en norsk väderstation (oklart exakt var) som minsann visade att medeltemperatur precis var under 5,5 grader.

Det blev vite 20.000 kr! Efter överklagan vandrade ärendet vidare i Förvaltningsrätterna. Kammarrätten sänkte vitet visserligen till 10.000 kr men konstaterade lakoniskt ”Det finns inte skäl att ifrågasätta det som länsstyrelsen har anfört om att dygnsmedeltemperaturen kan läggas till grund för en bedömning av om det sker betestillväxt eller inte”.

Högsta Förvaltningsdomstolen bemödade sig inte ens att ta upp ärendet.

Det är oklart om någon tjänsteman på Länsstyrelsen eller i Förvaltningsrätterna har godkänt betyg i matematik men nu gäller gränsen 5,5 grader Celcius som gräns för alla lantbrukare runt om i Sverige – förutom en stackars bonde i Västergötland som inte får släppa ut djuren förrän det blivit 5,5 grader i Norge!