Låt oss granska Jordbruksverkets kontroll av länsstyrelserna!

Vi ställer följande frågor:
1. Hur har Länsstyrelserna utfört sina uppdrag utifrån rättssäkerhet?

2. Varför nämns inte djurägaren i protokollen – det är experten på djurhållningen och den som ”har öga för djuren”.

3. Hur har tjänstemännens kunskaper och praktiska färdigheter kontrollerats?

4. Var är det vetenskapliga underlaget till att kontrollerna sköts korrekt?

5. Hur kontrolleras att Länsstyrelsen följer regler kring smittskydd?

Inget av dessa frågor får några svar! Istället stipuleras att djurskyddet utifrån uppställda regler ska nå måluppfyllelse samt att det är Länsstyrelsens handläggare som utan redovisat underlag kan bedöma om djuromhändertagande, risk för djurlidande samt bedömning av djurförbud. Dessutom när länsstyrelsen finner det lämpligt sker eftergranskning vilket bäddar för godtycke.
Hela detta underlag andas amatörvetenskap och godtycke! Inte undra på att det svenska djurskyddet utövat av länssstyrelserna framstår som ett av Europas sämsta, mest oprofessionella och mest agendastyrda i jämförelse med övriga EU-länder.

Vi kräver omgående att en oberoende tillsynsmyndighet granskar länsstyrelsen djurskyddsverksamhet utifrån ovanstående 5 frågor, alternativt Djurskyddsverksamheterna  läggs ner i väntan på utredning.

STOPPA LÄNSSTYRELSENS ÖVERGREPP!