Sveriges livsmedelsberedskap – och om elefanten i rummet.

I en artikel från näringsdepartementet från 30 maj 2022 redogjorde landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg för en uppdatering om läget i livsmedelskedjan och arbetet med livsmedelsberedskapen.

Trots att Anna-Caren Sätherberg är välinformerad om länsstyrelsernas förföljelse av landsbygden i allmänhet och djurägarna i synnerhet så nämner hon inte med ett ord myndigheternas roll i den svåra bristsituation som råder.

Sverige har en självförsörjningsgrad på endast 40% och landet starkt beroende av import. Våra jordar är gjorda för bete och gödsel för odling kommer säkrast från betande djur.

Svenska siffror för självförsörjningsgrad skiljer sig drastiskt från våra grannländer där förståelsen för landsbygdens situation och politiken är en annan.

Istället för att åtgärda länsstyrelsernas haveri (elefanten i rummet) så diskuteras skapade pseudoproblem istället.

Elefantens olika delar som växer:

pinsamhet, undvikande,

motvilja, förnekelse, ignorans, avledning,

tystnad och belastning.

Den som åker över gränsen från Sverige till Norge märker det direkt i landskapet. Från utflyttningsbygd till ett levande landskap med blomstrande samhällen.

Så länge länsstyrelsernas destruktiva verksamheter fortsätter så påskyndas resan mot landets avgrund. Elefanten växer sig bara större och större!

STOPPA
LÄNSSTYRELSENS